2008-07-23

situations

kommer hem & stänger dörren bakom mej med en lättnad över att äntligen kunna slappna av med lite lugn & ro för mej själv. jag upptäcker situation nummer 1 & situation nummer 2.

situation nummer ett: jag hade mina aningar om att städerskorna skulle komma nu i dagarna. & visst hade jag rätt.
man märker det inte på att lägenheten är speciellt städad (finns inte direkt några grejer att städa i den, då den är rätt tom), men alla mattor är borta. köksgolvsmattan. alla badrumsmattor. undrar ifall det bara är i min lägenhet det händer? för det har hänt på alla ställen jag bott nämligen. & så är dom slugna, så dom gömmer mattorna på ställen de tror man aldrig skulle leta. som i köksluckorna tillexempel. eller bakom tvättmaskinen. som att de tycker man är syndig för att man inte knallar omkring med skor inomhus. ja jag vet inte.
de har även städat kylskåpet. samt flyttat det en halvmeter till vänster. ibland tänker man bara "..varför.."..

situation nummer två (den smärre extrema situationen): matlagning stod näst på schemat efter letat mej svettig efter mattor & dylikt. ost- & skinksås vare ja. eller kycklingsås. som blev kalkonsås (varför har de aldrig kycklingfileér på pingo? de har huvuden, ben, vingar, men ingen liten filé? kanske lägger chark-tanterna vantarna på dem inne på lagret då de förmodligen vet hur snabbt de går åt när det finns skandinavier i huset mittemot).
så ost- & kalkonsås.
började med att bränna purjon innan jag ens packat upp kalkonen. fick tillslut i den tillsammans med ärterna & skulle ha i mjölk & mjöl. kan säga såhär, det tog både en & två minuter innan jag förstod att de där klumparna jag inte kunde förstå kom ifrån var mjölklumpar. vispade bort dom & i med osten. den fördömda osten. osten gud glömde. innan jag hade i osten hade såsen faktiskt potential. men sen kom osten. självklart kollade jag inte i affären om den var med smak eller inte (hade iallafall inte fattat eftersom det står på portugisiska). & jag kan säga såhär. det smakade/luktade precis som när någon tar av sej ett par skor som både har gått i det ena & det andra blandat med en lukt jag bara känner när jag vaknar med huvudet i toalettstolen efter en kväll ute.
har försökt rädda katastrofen med ketchup, men det blir bara värre. vet inte vart jag ska ta vägen. jag har exakt en timma på mej, innan J kommer, att försöka förvandla en spya till en upplevelse av den goda sorten. jag är dömd att misslyckas i köket. det var det jag visste att jag inte skulle vidga mina vyer & utforska andra områden än makaroner med smör&ketchup. damn.

0 comments: